Slik blokkerer du søppelpost i Gmail: En trinnvis guide
Søppelpost i e-postinnboksen kan være irriterende og tidkrevende å håndtere. Heldigvis tilbyr Gmail en rekke verktøy og funksjoner som hjelper deg med å blokkere og filtrere uønskede meldinger. I denne guiden vil vi lede deg gjennom prosessen med å blokkere søppelpost i Gmail, slik at du får en renere og mer organisert innboks.
- Åpne Gmail-kontoen din og logg inn.
- Finn en søppelpostmelding som du ønsker å blokkere og åpne den.
- Oppe til høyre i meldingsvinduet, ved siden av svar-knappen, vil du se et nedoverpil-ikon. Klikk på dette ikonet for å åpne en rullegardinmeny.
- I rullegardinmenyen, bla nedover og klikk på «Rapporter søppelpost» alternativet. Dette vil markere meldingen som søppelpost og sende den til Gmails søppelpostfilter.
- Du kan også finne «Rapporter Søppelpost» ikonet helt øverst til venstre i meldingsvinduet
Tips
For å blokkere fremtidige meldinger fra samme avsender, kan du også klikke på «Blokker avsender» alternativet i rullegardinmenyen. Dette vil sørge for at alle fremtidige meldinger fra den avsenderen automatisk blir sendt til søppelpostmappen.
Du kan også opprette regler for å filtrere og blokkere bestemte typer søppelpost. For å gjøre dette, gå til «Innstillinger» ved å klikke på tannhjulikonet øverst til høyre i Gmail-vinduet, og følg videre instrukser:
- I innstillingsmenyen, gå til «Filtre og videresending» -fanen.
- Klikk på «Opprett nytt filter» -alternativet. Her kan du angi ulike kriterier for filtrering av søppelpost. Du kan for eksempel angi bestemte avsendere eller søkeord som ofte finnes i søppelpostmeldinger.
- Når du har angitt kriteriene, klikker du på «Opprett filter» -knappen.
- Velg deretter handlinger du vil at Gmail skal utføre på disse søppelpostmeldingene. Du kan for eksempel velge å slette dem automatisk eller sende dem til søppelpostmappen.
- Når du er ferdig med å konfigurere filteret, klikker du på «Opprett filter» -knappen for å lagre innstillingene dine.