Telia lanserer SvindelSperre for beskyttelse mot telefonsvindel
Telia Norge har lansert ny sikkerhetstjeneste kalt SvindelSperre, som skal beskytte mobilkunder mot telefonsvindel. Tjenesten advarer automatisk kunder gjennom en talemelding når de forsøker å ringe tilbake til utenlandske numre som er mistenkt for svindel. SvindelSperre er inkludert gratis for alle Telias mobilabonnementer.
Telefonsvindel er et utbredt problem både nasjonalt og internasjonalt. I 2024 blokkerte Telia nesten 100 millioner svindelanrop rettet mot norske mobilkunder. SvindelSperre skal ytterligere hindre at kunder blir offer for svindelforsøk.
Slik fungerer det. Når kunden forsøker å ringe tilbake til utenlandske numre etter et ubesvart anrop, mottar de en talemelding som advarer om mulig svindel og anbefaler å avslutte samtalen. Dersom kunden velger å fortsette, settes samtalen opp som normalt.
Dette er meldingen Telia kjører for å advare kundene sine.
I løpet av de første ukene har nesten 18 000 samtaler blitt håndtert av denne lønsingen, og over 200 kunder har blitt advart mot å ringe tilbake. tjenesten er automatisk aktivert for alle Telias mobilkunder og krever ingen nedlastninger eller ekstra applikasjoner.